תקיפת עובד ציבור

עבירות התקיפה מעוגנות בחוק העונשין. שם, מפורטים עונשי מקסימום לעבירות שונות בין היתר לעבירות אלימות ותקיפה. בנקודה זו, יש סוגי עבירות תקיפה בהן המחוקק רצה להחמיר בענישה בין היתר, תקיפת עובד ציבור, וכאשר עובד הציבור נתקף בעת מילוי תפקידו.

על פי ס' 382א (א) לחוק העונשין התשל"ז-1977: (א) "התוקף עובד הציבור או מי שממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על פי דין או מי שנותן שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור, והתקיפה קשורה למילוי חובתו או תפקידו של הנתקף, דינו – מאסר שלוש שנים".

תקיפת עובד ציבור "זוכה" ליחס מחמיר יותר בחוק העונשין מאשר תקיפה בעלמא, כאשר משמעות ההחמרה נובעת מעצם תקיפת אדם הפועל למען כלל הציבור והותקף במהלך עבודתו.

בכדי שתקיפת עובד ציבור תחשב ככזאת, הנתקף צריך להיות כפי שמוגדר עובד ציבור בסעיף 34 כ"ד לחוק העונשין, ביניהם שוטר, עובדי ממשלה, רופאים, עובדי רשויות מקומיות, פרקליטים סוהרים וכדומה. נסיבה נוספת שחייבת להתקיים הינה  כאשר הנתקף הוא מי שממלא את תפקידו המוטל עליו על פי דין, או כאשר הנתקף הינו מי שנותן שירות לציבור מטעם גוף ציבורי. תנאי הכרחי לקיום העבירה במלואה, היא שהתקיפה נעשית כאשר עובד הציבור נתקף בעת מילוי תפקידו, כלומר, במידה ושוטר הותקף אך אינו בתפקיד, תקיפה זו לא תחשב כתקיפת עובד ציבור.

בנסיבות מסוימות על פי ס' 382א (ב), (ג)  לחוק העונשין, העונש המרבי על תקיפת עובד ציבור יכול להיות עד חמש שנים. וזאת אם הייתה כוונה תחילה להכשיל את עובד הציבור בצורה אקטיבית לבצע את תפקידו, אם התקיפה נעשתה באמצעות נשק חם או קר, אם התקיפה נעשתה על ידי יותר משני אנשים או כאשר העובד הינו עובד חירום המטפל באדם הנמצא בסכנת חמורה לשלמות גופו, כמו סטז'ר, אח, חובש רופא וכדומה.

לאחרונה, אנו שומעים חדשות לבקרים על אנשים אשר תוקפים דמויות חינוכיות שונות: מורה בית ספר, גננות וכיוצא בזה וזאת לאור מחלוקת בטיפול בילד.

ביום 6.3.18, אושר בכנסת ס' 382א (ד) לחוק העונשין התשל"ז-1977: "העובר עבירה לפי סעיף קטן (א) והנתקף הוא עובד חינוך, דינו – מאסר חמש שנים; בסעיף זה, "עובד חינוך" – מי שעוסק בהוראה או בחינוך במוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, וכן מי שעוסק בפיקוח על הוראה או חינוך במוסד חינוך כאמור".

עיננו הרואות כי לאור הלך הרוח הציבורית, המחוקק בחר להחמיר עם מצבים אלה. חברי הכנסת אשר תמכו בחקיקה זו הסבירו, שחוק זה עבר, על מנת להרתיע את אלו הפוגעים בעובדי משרד החינוך ושיש להענישם בחומרה רבה.

מהצלחות משרדנו:

ת"פ 47236-03-18: כתב אישום חמור שהוגש נגד הנאשם ייחס לו עבירה של תקיפת עובד ציבור. לאחר עבודה מאומצת והוכחת שיקולי שיקומו של הנאשם, בית המשפט קיבל את טיעונינו, גזר עליו שעות לתועלת הציבור ולא הרשיע אותו.

ת"פ 29405-06-15: לנאשם ייחסו עבירת תקיפת עובד ציבור באמצעות כתב האישום. במסגרת ההליכים המשפטיים, ב"כ המאשימה עתרה לגזור מאסר בפועל על הנאשם וכן פיצוי גבוה למתלונן. עו"ד ציקי פלדמן נלחמה והתעקשה על כך שהתיק יסתיים בשעות לתועלת הציבור ומאסר על תנאי. בית משפט השלום קיבל את עמדתה של עוה"ד ציקי פלדמן והשית על הנאשם ענישה מקלה של שעות לתועלת הציבור ומאסר על תנאי בלבד.

מ"י 15700-07-18:  לחשוד ייחסו מספר עבירות, ביניהם תקיפת עובד ציבור וגרימת חבלה ממשית. החשוד נחקר בחשד שתקף איש צוות רפואי במהלך בדיקה במרפאה. ב"כ המבקשת עתרה לבקש ימי מעצר. עו"ד ציקי פלדמן פעלה בכדי שישוחרר החשוד לביתו בהארכת המעצר הראשונה. לבסוף, בית משפט השלום באשקלון נעתר לבקשת עו"ד ציקי פלדמן, ושיחרר את החשוד לביתו בתנאים מגבילים.