ייצוג נפגעי עבירה

ייצוג נפגעי עבירה:

מיהו בעצם נפגע עבירה?

חוק זכויות נפגעי עבירה תשס"א 2001, קובע כי נפגע עבירה הינו אדם אשר נפגע במישרין מהעבירה וכן בן משפחה של מי שהעבירה גרמה למותו, למעט החשוד, הנאשם או הנידון.

הננו למדים כי נפגע עבירה הוא בעצם אותו אדם שלרוב מגיש את התלונה כנגד החשוד או הנאשם בפלילים. נפגע עבירה יכולה להיות: אישה מוכה, נאנסת, קורבן לתקיפה אלימה, משפחה שילדם נרצח וכו'.

לאחרונה, מגיעים למשרדי טלפונים רבים מנפגעי עבירה שונים, אלה מתייעצים ומנסים לברר האם כדאי לשכור את שירותיי עו"ד פלילי על מנת שייצג אותם.

ובכן, למרות שהתשובה לשאלה זו, יכולה לסתור את האינטרס שלי כעו"ד דין פלילי, הנני מודיעה בזאת כבל עם ועדה כי לא כל נפגע עבירה זקוק לליווי אישי של עורך דין פלילי.

זה המקום לציין כי חשוב מאוד שנפגע העבירה ידע את הזכויות שהחוק מקנה לו כגון:

• סעיף 6 לחוק קובע כי נפגע העבירה זכאי להגנה לעיתים מהחשוד.
    • סעיף 7 לחוק קובע כי נפגע העבירה זכאי לחיסיון על פרטיו האישיים למעט חריגים.
    • סעיף 8 לחוק קובע כי נפגע העבירה זכאי לקבלת מידע אודות ההליך הפלילי בעניינו, כמו כן זכאי לעיין בכתב האישום.
    • סעיף 11 נפגע העבירה זכאי לקבלת סיוע כן מידע על אותם גופים המעניקים את הסיוע.
    • סעיף 17 לחוק קובע כי נפגע העבירה זכאי להביע עמדה לפני שהפרקליטות מגיעה להסדר טיעון עם הנאשם.
    • סעיף 19, 20 מעניקים זכות לנפגע העבירה להביע עמדתו לפני וועדת שחרורים או לפני חנינה.

חוק נפגעי עבירה כתוב יחסית באופן פשוט ונגיש לכל קורא. אני סבורה כי לא כל נפגע עבירה זקוק לליווי שוטף של עורך דין פלילי.

לטעמי, די בליווים של הגוף החוקר, ושל הפרקליט המלווה בתיק כאשר מדובר בנפגעי עבירה מן העבירות הפחות חמורות בספר החוקים.

אולם, כאשר מדובר בעבירות חמורות, אין ספק לטעמי כי יש בליווי של עו"ד פלילי לסייע בליווי התהליך ולחשיבות ייצוג נפגעי עבירה.