זמינים עבורכם 24 שעות

0502666556

זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

    חקירות ראש הממשלה במשך השנים

    חקירות ראש הממשלה אינה דבר נדיר במחוזותינו, כפי שנראה לאורך השנים היו מספר ראשי ממשלה במדינת ישראל שנחשדו בפלילים ולמרבה הצער גם ראש ממשלה אחד שריצה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.

    ראש ממשלה הינו בעל המעמד החשוב במדינה. הוא זה אשר מקבל את ההחלטות החשובות, הוא מנהל את ישיבות הממשלה ואת עבודה בכלל, במידה ושר מתפטר הוא נכנס באופן ישיר בנעליו, והוא האדם אשר קובע את מדיניות הממשלה והאיש אשר נושא בתוצאותיה. החשיבות של ראש ממשלה נקי כפיים הינה בעלת ערך עליון, וזאת מהסיבה שכבר הזכרנו לעיל, כי ראש ממשלה יכול לחלוש על כלל התפקידים, בין אם זה שר האוצר, שר הביטחון, שר החוץ ועליו להיות ישר כפלס.

    החקירה הפלילית הראשונה כנגד ראש ממשלה מכהן במדינת ישראל אשר גרמה להד תקשורתי מהדהד, הייתה שייכת לראש הממשלה דאז יצחק רבין ז"ל, אשר בכהונתו הראשונה בשנת 1977 הואשם כי אשתו, לאה רבין, החזיקה בחשבון בנק בוושינגטון, ולפי החוק דאז, הם היו חייבים למכור אותו לבנק ישראל.

    סעיף החוק הרלוונטי הינו תקנות ההגנה כספים : 1941: 4. מסירת דו"ח לבנק סוחר מוסמך  הדין – וחשבון לפי סעיף 3 יומצא לבנק שהוסמך לפעול כסוחר מוסמך לצורך תקנות ההגנה (כספים), 1941.

    היועץ המשפטי לממשלה, שלימים הפך להיות נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, החליט כי צריך להעמיד את בני הזוג לדין, מה שגרם לפרישתו של יצחק רבין מתפקידו כראש ממשלה, והתפטרותו כיו"ר מפלגת העבודה.

    מאז, במשך השנים נחשדו ראשי ממשלה נוספים בפלילים, אהוד ברק נחשד במה שכונה "פרשת העמותות". תומכיו של ברק הקימו עמותות יחד וביניהן גם עמותות פיקטיביות, אשר דרכן ממנו את הקמפיין האישי שלו לבחירות בשנת 1999, דבר שלא הבשיל לכדי כתב אישום.

    ראש ממשלה נוסף שהיה  לגביו חשד בפליליים, הינו אריאל שרון ז"ל. אריאל שרון התחיל את כהונתו כראש ממשלה בשנת 2001  וכבר בשנה זו, נפתחה נגדו חקירה שכונתה "האי היווני". היועמ"ש מני מזוז דאז (היום מכהן כשופט בית משפט העליון) החליט שחסרות ראיות ובחר שלא להגיש כתב אישום.

    פרשייה נוספת  שקשורה לאריאל שרון ז"ל ובנו כונתה פרשת סיריל קרן. החשדות שעלו מהפרשה נגעו בשוחד ושחיתות. בשנת 2002, נפתחה חקירה בהוראתו של היועמ"ש דאז אליקים רובינשטיין נגד שרון ובנו בחשד, כי בתיווך בנו ניתנה לראש הממשלה הלוואה על סך מיליון וחצי ₪ לכיסוי ההוצאות של הבחירות לראשות מפלגת הליכוד שנערכו בשנת 1999. אף על פי שלבסוף לא הוגש כתב אישום כנגד אריאל שרון והוא לא הודח מתפקידו, בנו עומרי נשפט ונדון לתשעה חודשי מאסר, אך לאחר ערעורו הופחת עונש בחודשיים ועומרי ריצה 7 חודשים בבית הכלא מעשיהו.

    ראש הממשלה היחידי שהוגש נגדו כתב אישום וגם ריצה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח,  היה אהוד אולמרט. ביולי 2009 אולמרט הורשע בפרשיות שונות וביניהן בלקיחת שוחד אך לפני כן בטרם הוגש כתב האישום , סוכם עם שאר המפלגות כי יתקיימו פריימריז לבחירת ראש ממשלה חדש ועוד באותו החודש, אולמרט הגיש מכתב התפטרות לנשיא המדינה דאז, שמעון פרס ז"ל.

    כיום, מתנהלות מספר חקירות כנגד ראש הממשלה המכהן ביבי נתניהו, שבעקבותיהן ניסה הח"כ דודי אמסלם ממפלגת הליכוד לחוקק חוק שכונה "החוק הצרפתי".

    חוק זה מתייחס לחסינותו של ראש ממשלה בפני חקירות, כתבי אישום ואף מתן עדות.

    על פי הצעת החוק, ראש הממשלה חסין מן המצוין לעיל, וחזרתו לחוס תחת האחריות הפלילית הינה בתום כהונתו, אף על פי שהחוק מקפיא את תקופת התיישנות העבירה, כדי שניתן יהיה לחקור אותן בתום הכהונה. בנוסף, מגביל החוק  גם את  זמן כהונתו של ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד. מה שעומד מאחורי חוק זה, הינו  הגנה על ראש הממשלה בפני החלטות ואף ניסיונות לערעור השלטון.

    התנגדותו של היועמ"ש אביחי מנדלביט מפני "החוק הצרפתי",  מתייחסת לפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם, בכך שכולם שווים בפני החוק. ובנוסף שיהוי החקירה לפרק זמן ממושך תגרום  לפגיעה ביכולת להגיע לחקר האמת ולאיסוף ראיות, אשר ידוע כי הזמן הוא תפקיד חשוב במשפט הפלילי,  ואף חוק זה ייפגע באמון הציבור כלפיי השלטון, כאשר ראש הממשלה יכהן כשמעליו "עננה" של חקירות, וחשדות למעשים פליליים.

    אנו, משרד עורכי דין פלילי ציקי פלדמן, סבורים כי אדם חף מפשע עד שהוכחה אשמתו. בין אם מדובר באדם מן היישוב ובין אם מדובר בראש ממשלת ישראל. כך נכון הדבר גם בשלבי חקירה וגם לאחר שהוגש כתב האישום.

    יחד עם זאת, אנו סבורים, כי ראש ממשלה, טרוד בכל כך הרבה דברים ברומו של עולם בהנהגת המדינה, וכאשר מוגש כתב אישום נגדו, הליך אשר דורש ממנו כוחות והתעסקות מרובה, נהיר, כי לא יוכל למלא תפקידו כלפי המדינה בצורה ראויה. ועל כן אנו סבורים כי כאשר מוגש כתב אישום כנגד ראש ממשלה עליו להתפטר, ולא בגלל כתב האישום אלא בגלל היושרה הנדרשת מן התפקיד ובמידה וייצא זכאי יוכל לחזור לקדמת הפוליטיקה בישראל.

    זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

      קידום עורכי דין בגוגל קידום עורכי דין בגוגל