זמינים עבורכם 24 שעות

0502666556

זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

    הסדר הטיעון יתרונותיו מול חסרונותיו

    לפני שאסקור בהרחבה את הסדר הטיעון, אסרוק בקצרה את ההליך הפלילי:

    לאחר שמוגש כתב אישום, הנאשם צריך להגיע בפני בית המשפט, שם מיידעים אותו אודות סעיפי האישום בהם הוא מואשם. לאחר שהנאשם יודע במה הוא מואשם מגיע שלב "מודה או לא מודה", בשלב זה הנאשם צריך להודיע לבית המשפט האם הוא מודה בעבירות שמיוחסות לו בכתב האישום אם לאו.

    כמובן שלפני שהנאשם עונה לכתב האישום על עורך הדין פלילי, ללמוד את חומר הראיות היטב, ולייעץ לנאשם מהי התשובה הטובה ביותר עבורו. במידה והנאשם כבר הודה במיוחס לו בשלב החקירה אזי שלב זה לכאורה מתייתר (כמובן שיש מקרים בהם ניתן לחזור מההודאה בחקירה אך נרחיב על כך במאמר נפרד).

    במידה ועו"ד פלילי למד היטב ובמקצועיות את חומר הראיות, ובשיתוף פעולה עם הלקוח הוחלט לא להודות בכתב האישום, ההליך הפלילי עובר שלב ומתקדם לשלב ההוכחות. שלב זה יכול להיות ארוך ומייגע, בו מזמינים את כל עדי התביעה וחוקרים אותם אודות העדויות שמסרו. בית המשפט בוחן את אמינותם של העדים ומחליט האם לתת משקל לדבריהם והאם לא. שלב זה הינו שלב קריטי עבור הלקוח, עו"ד פלילי מקצועי יידע לערוך חקירה נגדית מיומנת ומוצלבת בה עד התביעה יכול להיראות לא אמין.

    לאחר שלב זה, מגיע שלב הכרעת הדין בו בית המשפט קובע האם הנאשם אשם או לא.

    אם כן, מתי נכנס הסדר הטיעון ואם בכלל? הסדר הטיעון לרוב מגיע לפני שלב ההוכחות. אז נפגשים הצדדים ובוחנים יחד את חומר הראיות. עו"ד פלילי מיומן ומקצועי, יציג בפני הפרקליטות את כל הקשיים בחומר הראיות, ואת כל יתרונותיו של הנאשם. בשלב זה יכול הפרקליט להסכים עם סניגורו של הנאשם ולתקן את כתב האישום לאישומים המקלים עם הנאשם, או במקרים קיצוניים יותר אף ניתן להסכים על ביטול כתב האישום. הצדדים אף יכולים להסכים לגבי עונשו של הנאשם ובכך בעצם הנאשם קונה סיכון ולא משאיר שיקול דעת לשופט.

    יתרונותיו של הסדר הטיעון הינם בין היתר: לייעל את ההליכים, לחסוך זמן שיפוטי יקר, ולקנות סיכונים.

    אולם, מנגד להסדר הטיעון, חיסרון אחד משמעותי והוא שחומר הראיות לא מובא בפני השופט כלל, השופט לא גוזר "צדק" אלה גוזר ע"פ הסדר הטיעון. מסטטיסטיקה עניפה ניכר כי כיום עו"ד כמעט ולא מנהלים תיקי הוכחות בבתי המשפט וויתר מ 85% מהתיקים נסגרים בהסדרי טיעון או בהודיית הנאשם אף בלי הסדר.

    אם כך, עולה השאלה האם הסדרי הטיעון תורמים לנו כחברה או מזיקים? תשובה זו אינה חד משמעית. אני סבורה שגם בהסדרי הטיעון יש לעשות שימוש מדוד ולא באופן גורף ובכך נקנה סיכון מחד גיסא ונציג את הצדק מאידך גיסא.

    זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

      קידום עורכי דין בגוגל קידום עורכי דין בגוגל